APOKALIPTIÄNE PLESAÄICE
MAJSTORA FOTOGRAFIJE
Hladne metalne plesaÄice u ekstatiÄnom plesu koje otkrivaju Stephana Lupina kao skulptora - veliko je iznenaÄenje izloĹžbe u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskoga u Zagrebu.
Provokator par excellence i medijski miljenik kojemu nije stran kakav tv skandal, fotograf koji se svjetski proslavio svojim hladnim ljepoticama punih putenog sjaja i grube seksualnosti u Americi, zadobivši visoko mjesto meÄu ameriÄkim fotografima, veÄ se godinama u domaÄoj sredini potvrÄuje na raznovrsnim podruÄjima, od dizajniranja namještaja-skulptura do kriĹževa i zrcala srednjovjekovnog ugoÄaja, svaki put iznenaÄujuÄi širinom interesa.
Jer u »Lisinskom« na izloĹžbi dramatiÄna naziva »Apokalipsa« otkrivamo Lupina kao vrhunskog skulptora ni više ni manje.
Rezane figurativno-apstraktne skupine, pojedinaÄne skulpture i do sada neviÄen namještaj (više od 60 eksponata) otkrivaju vrlo vješta majstora koji unatoÄ manjku akademske naobrazbe pokazuje velik talent.
Posebno je impresivna skupina plesaÄa koju je upravo arpovski uspio ritmiÄki pokrenuti u kruĹžni ples, svaku figuru oblikujuÄi u zasebnom kodu s minimalno materijala. Ne samo da je uspio postiÄi ritam skupine, veÄ je svaka figura puna napetosti u svakom svom dijelu, što je presudno za svako skulptorsko tijelo. PlesaÄi »pucaju od energije«, oblikovani su u izvijenom pokretu od širih plosnatih do sasvim tanke figure.
Sasvim je drugaÄija figura »šahista« s kojim se sam snimio na ulici, a gdje pokazuje da mu nije strano ni oblikovanje samo ÄovjeÄje glave nalik na silhuetu. ApokaliptiÄan predznak svakako ima skulptura u kojoj je Äudovišno produĹžio ruke i noge modelu nalik na totemsku masku u kojoj moĹžda i doziva genetske eksperimente našeg doba u kojima ljudsko biÄe postaje samo laboratorijski kuniÄ.
Ako i postoji veza izmeÄu Lupinovih erotskih fotografija i sadašnjeg skulptorskog ciklusa, onda je to svakako hladnoÄa kojom je i snimao pravo ljudsko tijelo i »rezanjem« oblikovao ovaj svakako intrigantan ciklus, koji nakon »Lisinskoga« gostuje u New Yorku, u koji je veÄ otpravio dio radova - stotinjak kriĹževa i fotografije iz raznih faza svoga stvaralaštva.
Poseban su dio Lupinova vrlo ekstravagantna zrcala u kojima se poigrao svim moguÄim oblicima, a posebice namještaj u kojem na maštovit naÄin sintetizira masivne srednjovjekovne forme s ikonografijom rock kulture - dodajuÄi metalne komade i šiljke na fine vrste drva. RijeÄ je doista o unikatima jednog osebujnog i ekscentriÄnog naÄina dizajniranja, koje je posebnost za sebe.
Lupino je svojim linijama namještaja koje podsjeÄaju na doba legende o kralju Arthuru, Merlinu, Morgani, vitezovima okruglog stola i moÄnom excaliburu sudjelovao na mnogim izlagaÄkim smotrama od zagrebaÄke Ambiente do beogradskog sajma namještaja.
Njegovi stolci »Matija Gubec«, stol »Naomi« (nazvan po slavnoj manekenki Naomi Campbell), egzotiÄna zrcala s dodatkom bakra i posebni masivni okviri s elementima metala još su prošlih godina zaštiÄeni kao hrvatski proizvod.
Najnovijom izloĹžbom Lupino je svakako potvrdio svoj umjetniÄki habitus univerzalnog umjetnika kojemu ni jedan naÄin likovnog istraĹživanja nije stran. Oni koji mu moĹžda nisu mogli oprostiti snimanje jet-seta zaboravili su da je upravo on demitologizirao star sistem, jedini u Hrvatskoj snimajuÄi teško bolesnu djecu u bolnici u KlaiÄevoj, što je svojedobno pokazala tragiÄna izloĹžba »Moji anÄeli« odrĹžana u zagrebaÄkom Muzeju za umjetnost i obrt.
U tom smislu, Lupino je i stvaralac pun proturjeÄja, što je uvijek obiljeĹžje velikih umjetnika. Kako je sam kazao, »oblikovanje skulptura, namještaja, zrcala i kriĹževa je teĹžak i mukotrpan rad. Fotografija, od koje ne mislim odustati, ostaje moj ispušni ventil, a u stvaranju skulptura ponovno sam našao sebe«.
MARINA TENŽERA, Vjesnik
Napomena uredništva: IzloĹžbu je moguÄe obiÄi i pogledati u foajeu Velike dvorane samo prije, za vrijeme i poslije dogaÄaja koji je na repertoaru Velike dvorane.
Izaberite Lisinski!
Objavljeno: Ponedjeljak, 2.4.2012. u 20:13