LISINSKI I MET -
SURADNJA ZA PET
UnatoÄ vremenskim (ne)prilikama koje su u subotnje poslijepodne 11. veljaÄe oteĹžavale promet, gorljivi ljubitelji opere u velikom su broju nahrupili pred svoja obliĹžnja filmska platna koja su glazbenu dramu »Sumrak bogova« prenosila s njujorške operne matineje posljednjeg nastavka Wagnerove operne tetralogije »Prsten Nibelunga«.
Velika je dvorana »Lisinski« s troipologodišnjom ponudom ciklusa »Metropolitan u Lisinskom« bila gotovo sasvim ispunjena, a dogaÄaj je bio dostupan i u kinodvoranama Cineplexx u Zagrebu, Puli, Osijeku, Splitu i Dubrovniku, koji od ove sezone prenosi Metove produkcije. Probijanje kroz snjeĹžne nanose i meÄave se isplatilo: prisustvovali smo vrhunskom šesterosatnom spektaklu koji se nije smio propustiti.
Met je novu produkciju »Prstena« dao u ruke kanadskom kazališnom i filmskom redatelju Robertu Lepageu i u stvaranje spektakularne digitalizirane scenografije utrošio Äak 15 tisuÄa ameriÄkih dolara. VeÄ smo u prethodna tri nastavka (»Rajnino zlato«, »Valkira« i »Siegfried«) vidjeli golemi scenografski aparat s 24 pomiÄne poluge sveukupne teĹžine od 45 tona. RotirajuÄi se oko svoje osi, osiguravaju spretnu izmjenu scena i uvjerljiv vizualni odraz Wagnerove protoÄne glazbene dramatike.
Kako je i sam Lepage napomenuo u stanci izmeÄu Äinova, razgovarajuÄi s voditeljicom prijenosa, proslavljenom ameriÄkom sopranisticom Patriciom Racette, scenografija je kao priÄa za sebe svojevrstan peti dio »Prstena« ili svakako jedan od kljuÄnih pokretaÄa i komentatora radnje.
U ovom je posljednjem nastavku tetralogije posebno razvijen materijal figurativnih video projekcija koje metalnu konstrukciju u trenu pretvaraju iz kamene hridi Brünnhildine nastambe u bistre brzace Rajne, a zlaÄanu palaÄu Gibichunga u plamene jezike sveopÄe vatre koju u završnim akordima gasi preplavljena rijeka.
Povijesni karakter senzacionalne produkcije svakako je i u idealnim pjevaÄima odabranima za pojedine likove, koji su u detaljiziranoj klasiÄnoj Lepageovoj reĹžiji dosegnuli razinu vrhunskih filmskih psiholoških drama.
NekoÄ su njemaÄki pjevaÄi dominirali vagnerijanskim repertoarom, a u ovoj je blistavoj podjeli pjevaÄa njemaÄke boje branilo samo dvoje interpreta, od kojih je sasvim oduševio nezamjenjivi tumaÄ mraÄnog zlikovca Hagena, crni bas metalne boje glasa Hans-Peter König, dok je inaÄe vodeÄa svjetska vagnerijanka Waltraud Meier kao valkira Waltrauta ovdje u društvu osobito svjeĹžih glasova otkrila da više nije na vrhuncu svoje glasovne moÄi. Njezin je nastup ostao u sjeni ameriÄko-engleskih umjetnika koji su zablistali u glavnim ulogama.
TrenutaÄno prva ameriÄka operna zvijezda, dramska sopranistica Deborah Voigt, u ulozi Brünnhilde, zaobljenim je zapjevom u svim registrima i blistavim pogledom osvijetlila dominantno tamne boje ozraÄja predstave, a njezin je muški pandan bila vikinška senzacija mladog Teksašanina Jaya Huntera Morrisa, koji je snaĹžnim tenorom i uĹživljenom glumom vjerno ocrtao lik bezazlenog junaka Siegfrieda.
Iz prethodnih nastavaka tetralogije poznajemo i afroameriÄkog basa baritona Erica Owensa, koji je sada kao ostarjeli Alberich utjelovio prokletstvo »Prstena«, dok je u šarolikoj skupini reskih dubokih glasova posebnom basovskom toplinom i muzikalnošÄu oduševio škotski bas bariton Iain Paterson kao Gunther, s Äijeg se lica jasno odrazio šok prigodom spoznaje krivnje kao sudionika u Hagenovoj spletki.
U svakoj od šest interpretkinja triju Norni (boginja sudbine) i triju Rajninih kÄeri moguÄe je Äuti buduÄe Brünnhilde, a cijelu je germansko-anglosaksonsku pjevaÄku skupinu uz moÄan orkestar predvodio Talijan školovan kod našeg Milana Horvata u Grazu Fabio Luisi, od ove sezone novi šef dirigent Metropolitana.
Met sada novom produkcijom »Prstena« spremno doÄekuje 2013. kao Wagnerovu godinu, kada se slavi 200. obljetnica skladateljeva roÄenja i najavljuje skorašnje izvedbe cijele tetralogije u nekoliko dana za redom.
Jana Haluza, Vjesnik
Objavljeno: Utorak, 14.2.2012. u 12:11