OVACIJE ZA
MONIKU LESKOVAR
I
ITAMARA GOLANA
SNAĹ˝AN DIJALOG VIOLONÄELISTICE I LIRSKOG PIJANISTA
Uvijek iznova oduševljava vidjeti umjetnike Äiji je nastup iskren, jednostavan, nenametljiv te stavlja u prvi plan duboko proĹživljenu glazbu.
Monika Leskovar i Itamar Golan na koncertu u ciklusu „Svijet glazbe“ predstavili su Äetiri djela za violonÄelo i glasovir; dok je prvi dio koncerta bio posveÄen Nijemcima, sa Schumannovim „Fantasiestucke“ op.73 i Beethovenovom Sonatom u A-duru, op.69, drugi je dio nosio posvetu slavenskim skladateljima, s izvedbama Papandopulove Raspodije concertante i ŠostakoviÄeve Sonate u d-molu, op.40.
Iako su svim skladbama Leskovar i Golan zajedno disali, stvarali, gradili fraze i misli, najupeÄatljivija izvedba bila je ona Beethovenove Sonate koja je bila izbrušeni dragulj, s treÄim stavkom kao vrhuncem. ViolonÄelistica i pijanist ostvarili su snaĹžan dijalog, zajedno se u trenutku transformirajuÄi iz vatrenog i furioznog u liriÄno, njeĹžno i povuÄeno. Posebice je oduševio Golan, Äija je izvedba tijekom cijelog koncerta bila iznimno dobra, s vrlo lijepim, kristalnim tonom i zaokruĹženom interpretacijom.
Jednako uspješnom pokazala se i izvedba Papandopulovog djela, Äijim su raznolikim ugoÄajima ispunjene stranice Leskovar i Golan predstavili s velikim angaĹžmanom i uvjerljivošÄu.
ŠostakoviÄeva je Sonata u poÄetku zvuÄala pomalo robusno, a meÄu umjetnike se na trenutak uvukla razjedinjenost, najizraĹženija u uĹžurbanim kovitlacima prvog stavka. Nastup završnog sporog odsjeka prvog stavka promijenio je ovakav dojam: umjetnici su izrazili samu srĹž skladateljeve glazbe.
Jutarnji list, Marija Saraga
BRAVO ZA MONIKU LESKOVAR I ITAMARA GOLANA
Boravak u domovini naše ugledne i u svijetu afirmirane glazbenice iskoristila je Koncertna direkcija Zagreb kako bi veÄer uoÄi poÄetka natjecanja, 23. sijeÄnja, priredila u svojem ciklusu Svijet glazbe u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog njezin nastup
U Zagrebu se od 24. sijeÄnja do 5. veljaÄe odrĹžava jubilarno peto po redu MeÄunarodno violonÄelistiÄko natjecanje Antonio Janigro u Äijem Äe ocjenjivaÄkom sudu sudjelovati kao jedini Ĺženski Älan hrvatska violonÄelistica Monika Leskovar.
Boravak u domovini naše ugledne i u svijetu afirmirane glazbenice iskoristila je Koncertna direkcija Zagreb kako bi veÄer uoÄi poÄetka natjecanja, 23. sijeÄnja, priredila u svojem ciklusu Svijet glazbe u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog njezin nastup.
Time je nastavljen obiÄaj odrĹžavanja solistiÄkog koncerta jednog od Älanova Ĺžirija veÄer prije poÄetka natjecanja. Monika Leskovar nastupila je zajedno s jednim od danas meÄunarodno najpriznatijih pijanista na podruÄju komorne glazbe, Itamarom Golanom, kojega hrvatska glazbena javnost veÄ dobro poznaje zahvaljujuÄi njegovim nastupima na Festivalu Juliana Rachlina.
Monika Leskovar bila je na prvom MeÄunarodnom violonÄelistiÄkom natjecanju Antonio Janigro 1996. godine, tada stara tek petnaest godina, dobitnica druge nagrade, a ta u Zagrebu i u Berlinu školovana umjetnica ostvarila je u meÄuvremenu zavidnu karijeru. Stoga i ne zaÄuÄuje zanimanje velikog broja slušatelja koji su se odazvali na njezin nastup u »Lisinskom«.
VeÄ od prve skladbe na programu, trostavaÄnih Fantasiestücke, op. 73 Roberta Schumanna, bilo je moguÄe uvjeriti se da slušamo iznimno muzikalne i tehniÄki superiorne glazbenike. U tri Schumannova stavka u gradaciji uzbuÄenja, od njeĹžna i izraĹžajna prvoga, Ĺživa i laka drugoga do brza i vatrena treÄega stavka, pokazali su Monika Leskovar i Itamar Golan sjajnu uigranost u suglasju dinamiÄkih uzleta i virtuoznosti, koja je potpuno u sluĹžbi glazbene ekspresije romantiÄnog idioma.
Sonata za violonÄelo i glasovir u A-duru, op. 69 Ludwiga van Beethovena mogla je s takvim glazbeniÄkim pretpostavkama dobiti samo stilski vjerodostojno i umjetniÄki nadahnuto ozvuÄenje, što se je i potvrdilo u sjajno uigranome duu.
LakoÄa violonÄelistiÄke interpretacije kojom Monika Leskovar izvodi svoju dionicu dokazuje odliÄno svladano umijeÄe, a Itamar Golan je kao klavirski suradnik privlaÄio pozornost nadasve kontroliranim sviranjem, te je poetska izvornost Beethovenove glazbe dobivala istinski uvjerljivo ozvuÄenje.
Svakako treba pohvaliti ukljuÄivanje u program Rapsodie concertante Borisa Papandopula. Naime, u tako pomno uigranoj izvedbi dobiva glazba hrvatskog velikana 20. stoljeÄa svoju punu afirmaciju i ulazi u meÄunarodni repertoar s pozicija ravnopravnosti skladateljsko-tehniÄkoga ustrojstva.
Doista, u izvedbi Monike Leskovar i Itamara Golana doĹživjeli smo Papandopulovu orijentalno asocijativnu izraĹžajnost prvoga stavka Introduzione, liriÄnost drugoga stavka Ariosa i bravuroznost folklornog podrijetla u treÄem stavku naslovljenom s Danza - na naÄin vrsno osmišljenog muziciranja s isticanjem svih elemenata glazbe Äija je osnova u iskonskoj muzikalnosti njezina autora.
Nakon Papandopula na programu je kao završnica veÄeri bila Sonata za violonÄelo i glasovir u d-molu, op. 40 Dmitrija ŠostakoviÄa, nastavak u »slavenskome duhu«, sada s polazišta prevladavajuÄe dramatike ruskoga majstora.
U ŠostakoviÄevu je iskazu Ĺživotnoga iskustva pretopljena u glazbu snaĹžne izraĹžajnosti bilo moguÄe utonuti s punim povjerenjem u poimanje kakvo o toj glazbi imaju upravo Monika Leskovar i Itamar Golan.
To je opseĹžno, u svakom pogledu zahtjevno djelo, zahtjevno jednako za izvoÄaÄe kao i za slušatelje, dobilo potrebnu tragiÄnost, ali i liriÄnost iskaza, a tehniÄke su se bravure violonÄela i glasovira stapale u jedinstvo iskaza u kojemu se komorno muziciranje potvrÄuje na najvišoj razini zajedniÄkog razumijevanja dvoje glazbenika.
Superiornost sviranja kojim se Monika Leskovar predstavlja kao trenutno najbolja hrvatska violonÄelistica upravo i traĹži pijanistiÄkog suradnika razine Itamara Golana, pa je ovaj ÄelistiÄko-pijanistiÄki duo zablistao u svoj punoÄi usklaÄene zvukovnosti, istanÄanih dinamiÄkih odnosa i nadasve dojmljiva fraziranja.
Burni su pljesak i povici »bravo« pratili svako djelo na programu. Dodatak, Vokaliza Sergeja Rahmanjinova, u kristalnoj je jasnoÄi ÄelistiÄkoga zvuka i uzorno »ispjevanoj« liniji dionice, uz glasovirsku uĹživljenost u glazbu, zakljuÄio koncert, koji je nedvojbeno postavio visoke standarde violonÄelistiÄkoga umijeÄa, kojima Äe se 76 kandidata u okviru Petoga meÄunarodnog violonÄelistiÄkog natjecanja Antonio Janigro u iduÄim danima u Zagrebu zacijelo nastojati pribliĹžiti.
Vjesnik, Zdenka Weber
Objavljeno: Četvrtak, 26.1.2012. u 10:02